Alarmcentrales versus zorgcentrales en medische servicecentra 11-03-2025

In een uitzending van EenVandaag op 18 februari jongstleden heeft de directeur van het bedrijf MobileCare een uitspraak gedaan over de geschiktheid van alarmcentrales in het kader van de inzet van personenalarmering. Zijn uitspraak komt erop neer dat alarmcentrales beter zijn dan zorgcentrales en medische servicecentra. Dit omdat zij volgens hem opsporingsbevoegdheid hebben en daardoor direct met de hulpdiensten kunnen schakelen omdat zij een koppeling met een lokale of regionale meldkamer hebben. Daarbij werd in eerste instantie de suggestie gewekt dat deze meldkamers direct contact kunnen opnemen met ambulancediensten.

Door ingrijpen van de interviewer werd duidelijk dat de meldkamer contact maakt met de politie en dat de politie vervolgens de ambulancedienst benadert. Hierdoor gaat kostbare tijd verloren en wordt de capaciteit van de hulpdiensten niet optimaal benut. Daarnaast moeten de hulpdiensten vaak deuren forceren om toegang te krijgen, wat met de inzet van een zorgcentrale in veel gevallen vermeden kan worden. WDTM, belangvereniging voor zorgtechnologie en zorginnovatie in de langdurige zorg, is het absoluut oneens met de uitspraak van de directeur van MobileCare en stelt zich op het standpunt dat de inzet van een zorgcentrale vanuit het oogpunt van de kwaliteit van de zorg en de veiligheid van de cliënten noodzakelijk is.   

WDTM stelt zich daarnaast op het standpunt dat een zorgcentrale die ingezet wordt in het kader van de opvolging van personenalarmering moet voldoen aan de eisen die het WDTM Ketenkeurmerk Personenalarmering stelt aan zorgcentrales. Dat betekent dat er middels triageprotocollen wordt gewerkt en dat er altijd een BIG-geregistreerde zorgprofessional aanwezig is om waar nodig adequate opvolging in te zetten.  In de praktijk hebben veel van de medewerkers van zorgcentrales en medische servicecentra ervaring in de zorg en begrijpen zij zowel de behoeften van de cliënten/patiënten en van de zorgprofessionals op de werkvloer. Dankzij hun kennis kunnen zij goed inschatten hoe zij in bepaalde situaties moeten reageren en wie zij moeten benaderen. Dat kan de ene keer een familielid of mantelzorger zijn en een andere keer de zorgprofessional die op dat moment dienst heeft. En als er sprake is van een acute situatie, dan weten de medewerkers van de zorgcentrale ook hoe zij met de client moeten omgaan en kunnen zij ten minste net zo snel als een alarmcentrale de ambulancedienst waarschuwen! 

In principe is ruim 95% van de zorgcentrales in Nederland die actief zijn op het gebied van Personenalarmering houder van het WDTM Ketenkeurmerk Personenalarmering (WDTM Ketenkeurmerkhouders | WDTM). Hieronder bevinden zich ook centrales die actief zijn als alarmcentrale.

Made by ifthen